PROJEKT AVISON

AVISON  (Analýza viditelnosti účastníků silničního provozu za účelem zvýšení jejich bezpečnosti za soumraku a v noci) je projektem soutěže VI – Bezpečnostní výzkum České republiky 2015-2022  (2015 – 2022) vyhlášeného MV0 – Ministerstvem vnitra (MV) s identifikačním číslem VI20172019071 řešeným v období: 01.01.2017- 31.12.2019. Jeho hlavní příjemcem je Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava / Fakulta elektrotechniky a informatiky, dalším účastníkem projektu je Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. v roli dalšího účastníka projektu.

Anotace projektu:

Návrh opatření a řešení na základě zpracovaných dokumentů, které budou jednoznačně charakterizovat příčiny dopravních nehod v nočním prostředí. Tento výstup (metodika) by měl sloužit správcům a vlastníků komunikací, dopravně správním úřadům, včetně služby dopravní policie ČR pro stanovení nákladů a postupu odstranění zjištěných závad.

Přínosy a dopady projektu v oblasti bezpečnosti a cílů stanovených Programem:

Přínosem projektu bude nadstavba software pro identifikaci kritických nehodových lokalit pomocí GIS analýzy polohy dopravních nehod umožňující analýzu dopravních nehod na území ČR v závislosti na času východu a západu slunce, dále intenzity dopravy na pozemních komunikacích pro oblast extravilánu a intravilánu zejména na průjezdních silnicích I, II, III tříd a sledovaných komunikacích. Software bude sloužit jako podklad ke stanovení příčin výskytu dopravních nehod, závad, popřípadě jiných okolností na pozemních komunikacích a návrhu možnosti snížení dopravní nehodovosti v daném prostoru.

Výstupem a dopadem řešení vlivu spektrálního složení moderních světelných zdrojů (LED) bude doporučení pro spektrální vlastnosti světelných zdrojů pro jednotlivé třídy komunikací.

Přínosem projektu bude unikátní koncept svítidla veřejného osvětlení obsahujícího inteligentní modul vysílače/přijímače VLC (Visible Light Communications) technologie. Tento integrovaný inteligentní modul bude umožňovat připojení svítidla veřejného osvětlení do aktuálně na evropské půdě řešené koncepce komunikace Car2Car a Car2Infrastructure, která má za úkol zvýšit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Takto řešené svítidlo veřejného osvětlení bude obsahovat funkci stmívání podle stavu počasí a počtu účastníků provozu na pozemní komunikaci, která povede k celkové úspoře elektrické energie, aniž by byla omezena komunikační funkce svítidla (modulátor Bias-T, adaptivní ekvalizace).

Hlavním přínosem bude metodika pro výběr kritérií pro nastavení optimální varianty obnovy veřejného osvětlení včetně doporučení pro umísťování dopravního značení tak, aby jeho viditelnost byla maximální zejména z pohledu přijíždějícího řidiče.

Hlavní cíl projektu a jeho charakteristika:

Hlavním cílem projektu je analýza viditelnosti účastníků silničního provozu na pozemních komunikacích ve vytipovaných kritických oblastech extravilánů a intravilánů měst a obcí, které jsou osazeny veřejným osvětlením a stanovení zásad pro zlepšení jejich viditelnosti a zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Cílem této studie je rovněž analýza viditelnosti chodců při jejich pohybu po veřejných prostranstvích v nočních hodinách (na základě dostupných statistik) za účelem snížení kriminality.

Na základě provedení software pro shlukování dopravních nehod dojde k vytipování kritických míst s vysokou intenzitou dopravních nehod v nočním prostředí, v závislosti na hustotě dopravy a ve vztahu k veřejnému osvětlení.

Kritické oblasti budou analyzovány z hlediska jejich technického vybavení. Analýza bude zaměřená dominantně na zlepšení viditelnosti pomocí kvalitativních a kvantitativních parametrů osvětlovacích soustav veřejného osvětlení, včetně viditelnosti svislého a vodorovného značení na dopravních komunikacích. Výsledkem bude návrh opatření a řešení na základě zpracovaných dokumentů, které budou jednoznačně charakterizovat příčiny dopravních nehod v nočním prostředí. U dopravního značení na pozemních komunikacích zejména vhodnost jejich umístění. Bude vytvořena metodika pro tvorbu optimálních osvětlovacích soustav za účelem zvýšení bezpečnosti účastníků silničního provozu a snížení kriminality vlivem optimalizace vidění v nočním prostředí.

Na základě výše uvedených kroků předpokládáme vytvoření materiálů, které budou sloužit správcům a vlastníků komunikací, dopravně správním úřadům, včetně služby dopravní policie ČR pro stanovení postupů ke zvýšení bezpečnosti na komunikacích v nočních hodinách. Tyto materiály budou rovněž sloužit jako podklad k vytvoření legislativních opatření pro osvětlování kritických míst.

Dílčí cíle projektu:

  • Vývoj software pro analýzu dopravních nehod na území ČR pomocí metody shlukování v závislosti na času východu a západu slunce, dále intenzity dopravy na pozemních komunikacích pro oblast extravilánu a intravilánu zejména na průjezdních silnicích I, II, III tříd a sledovaných komunikacích. Výstupy z programu budou sloužit ke stanovení příčin výskytu dopravních nehod, závad, popřípadě jiných okolností na pozemních komunikacích a návrhu možnosti snížení dopravní nehodovosti v daném prostoru.
  • Řešení vlivu spektrálního složení moderních světelných zdrojů (LED) na bezpečnost provozu pod VO v oblasti mezopického vidění a zároveň zhodnocení možností LED ve VO v souvislosti s viditelností v důsledku jasových poměrů (oslnění) v dopravě v nočních hodinách. Návrh doporučení bude zohledňovat spektrální vlastnosti světelných zdrojů pro jednotlivé třídy komunikací.
  • Využití svítidel s LED světelnými zdroji ve VO pro přenos informací v nočních hodinách s cílem možnosti přizpůsobení světelných parametrů aktuální situaci na komunikaci a možnosti komunikace prostřednictvím osvětlovacích soustav veřejného osvětlení s účastníky provozu na komunikacích za účelem zvýšení bezpečnosti provozu.
  • Audit stavu technické infrastruktury pozemní komunikace v nehodovém místě. Rozbor jasových poměrů a viditelnosti technické infrastruktury v nehodovém místě v období od soumraku do svítání v závislosti na atmosférických podmínkách (déšť, mlha, sněžení atd.). Tvorba metodiky pro výběr kritérií pro nastavení optimální varianty obnovy veřejného osvětlení včetně doporučení pro umísťování dopravního značení tak, aby jeho viditelnost byla maximální zejména z pohledu přijíždějícího řidiče.

Rolovat nahoru